Home / اخبار مجله / گفتگو با آیدین خو ش ظاهر، تولیدکننده‌ی اپلیکیشن ایرانسلیها

گفتگو با آیدین خو ش ظاهر، تولیدکننده‌ی اپلیکیشن ایرانسلیها

ایرانسلیها

در شماره ۱۹۱ آقای رضا اسکندری، نویسنده مقاله‌ی اپلیکیشن‌های ایرانی به سراغ اپلیکیشن محبوب ایرانسلیها رفتند و در یک مطلب مفصل، این اپلیکیشن ایرانی را بررسی کردند. در پایان هم مصاحبه‌ای را با آقای آیدین خوش ظاهر، تولیدکننده‌ی این اپلیکیشن انجام دادند.

نسخه PDF این مطلب را می‌توانید از اینجا دانلود کنید و متن مصاحبه با آقای خوش ظاهر هم در ادامه تقدیم حضور شما خواهد شد.

گفتگو با آیدین خوش‌ظاهر – تولیدکننده برنامه‌ی ایرانسلیها

ایرانسلیهااگر در فروشگاه‌های نرم‌افزاری مقداری جستجو کنیم شاید بشه به این نتیجه رسید که تکراری‌ترین موضوع برای ساخت یک برنامه، ساخت برنامه‌های مرتبط با خرید اعتبار و خدمات سیم‌کارت‌ها باشه. شما چه زمانی به فکر ساخت ایرانسلی‌ها افتادید؟

اواخر سال ۱۳۹۲ مراحل تولید برنامه ایرانسلی‌ها را شروع کردم، آن زمان برنامه مرتبط با کیفیت و کاملی ندیدم و چون خودم به چنین برنامه‌ای نیاز داشتم، تصمیم به تولید و انتشار رایگان این برنامه گرفتم. برنامه ایرانسلی‌ها اولین برنامه موبایلی من بود، پس از درخواست انتشار این برنامه به خدمت سربازی رفتم و بعد از یک هفته که به مرخصی اومدم دیدم در عرض یک هفته بیشتر از ۱۰۰ هزار کاربر بدون تبلیغات خاصی اون را نصب کردن و این موضوع، سختی اون روزها رو از تنم خارج کرد و علاقه‌مند شدم که این راه رو ادامه بدم و در طول دوران سربازی ۴ برنامه موبایلی دیگر هم منتشر شد.

از زمانی که این ایده به ذهنتون رسید و تصمیم جدی گرفتید تا زمان انتشار نهایی، چه اطلاعات، امکانات و مواردی رو بررسی کردید تا بتونید یک شروع مناسب داشته باشید؟

برای ساخت ایرانسلی‌ها نیاز بود تا با تمام خدمات و سرویس‌های این شرکت آشنا باشم و بعد از جمع‌آوری اطلاعات، دسته‌بندی دقیقی صورت بگیره. چیدمانی که در برنامه ایرانسلی‌ها وجود داره با توجه به نیاز و میزان استفاده مشترکین از اون خدمات تعیین شده. برای مثال بخش خرید شارژ، موجودی حساب و اینترنت که در ردیف نخست قرار دارن بیشترین میزان استفاده مشترکین این اپراتور به حساب میاد.

کارهای مرتبط با طراحی و توسعه ایرانسلی‌ها و دیگر برنامه‌هایی که به اسم شما منتشر شده رو به تنهایی انجام دادید؟

جمع‌آوری محتوا، طراحی رابط کاربری و برنامه‌نویسی رو خودم انجام دادم و طراحی لوگو رو یکی از همکاران زحمتش رو کشیدند.

بیشترین مشکلاتی که در زمان توسعه این برنامه با اون مواجه بودید شامل چه مواردی می‌شد؟ برخورد شما با مشکلات چی بود؟

مشکل اصلی عدم دسترسی آسان به ابزارهایی مثل اندروید استودیو ،SDK  و… به دلیل تحریم کشورمون بود و هست. همچنین در رابطه با برنامه ایرانسلی‌ها محتوا و کدهای خدمات این اپراتور به صورت دوره‌ای تغییر می‌کنه به همین دلیل به‌روز بودن برنامه اهمیت بالایی داره. با توجه به این موضوع در نسخه‌های بعدی برنامه امکان به‌روزرسانی محتوا بدون به‌روزرسانی خود برنامه اضافه شد.

اهدافی که از روز اول برای برنامه‌تون تعیین کرده بودید شامل چه مواردی می‌شد؟ فکر می‌کنید به چند درصد از اهدافتون رسیدید؟

هدف اصلی، نمایش تمام خدمات اپراتور در یک برنامه و امکان استفاده و دسترسی آسان بود و همچنین رضایت کاربران اهمیت زیادی داره که فکر کنم این اتفاق افتاده. در حال حاضر میانگین کل امتیاز ایرانسلی‌ها ۴٫۷ از ۵ است که البته بیشتر نظرات منفی هم به خاطر کیفیت پایین خدمات اپراتور هست.

شما نه تنها از کاربران هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌کنید، بلکه این اختیار رو به کاربر می‌دید تا تبلیغات رو خاموش کنه، هزینه‌های نگهداری و توسعه برنامه چجوری تامین می‌شه؟

با خرید شارژ از طریق این برنامه هزینه‌های لازم این برنامه تامین می‌شه.

رقابت در حوزه‌ای که برنامه‌های شما قرار داره خیلی بالاست و نه تنها خود اپراتورها، بلکه بانک‌ها و موسسات مالی هم با سرمایه بزرگی به این حوزه وارد شدن. چقدر این حضور رو به ضرر و یا به نفع کاربران می‌دونید؟ تکلیف توسعه‌دهندگان مستقل مثل شما این بین چی می‌شه؟

در حقیقت رقابت ناعادلانه‌ای بین برنامه‌هایی مثل ایرانسلی‌ها و برنامه رسمی شرکت ایرانسل برقراره. برای مثال در چند ماه گذشته این اپراتور برای جذب کاربر به سمت برنامه خودش، امکان فعال‌سازی بسته‌های ساعتی اینترنت از طریق کدهای USSD  رو غیرفعال کرد و وقتی کاربر از طریق برنامه ایرانسلی‌ها درخواست بسته اینترنتی ساعتی رو ارسال می‌کرد با پیامی مشابه «فعال‌سازی تنها از طریق برنامه ایرانسل من» مواجه می‌شد که سریعا برای این مشکل راهکاری در نظر گرفته شد. توسعه‌دهندگان مستقل می‌تونن با اضافه کردن خدمات و امکانات منحصر به فرد و همچنین طراحی متفاوت، مشترکان رو به سمت خودشون جذب کنند.

ایرانسلیهاقصد دارید با همین سبک، سادگی برنامه‌ها رو حفظ کنید یا کاربران منتظر ویژگی‌های خاص و بزرگی در به‌روزرسانی‌های آینده باشند؟

دلیل سادگی برنامه اینه که تمام کاربران با هر میزان آشنایی با برنامه‌های موبایلی بتونن به راحتی از خدمات برنامه استفاده کنن. کاربران در برنامه ایرانسلی‌ها می‌تونن بدون وارد کردن نام کاربری و رمز عبور از خدمات در دسته‌بندی‌های مناسب استفاده کنن.

در طول این مدت (نزدیک سه سال) این برنامه به طور مداوم در حال به‌روزرسانی بوده و امکانات وخدمات جدیدی اضافه شده. مطمئنا همین راه ادامه خواهد داشت.

دلیل شما برای عرضه برنامه‌هاتون فقط در سیستم عامل اندروید چه چیزی است؟ نبودن تیم یا شریکی که این قسمت رو بر عهده بگیره یا بازار کمتری که به عنوان مثال iOS نسبت به اندروید در ایران داره؟

هر دو مورد. زمانی که این برنامه منتشر شد iOS بازار بسیار کمتری داشت و همچنین برای تولید برنامه برای کاربران iOS نیاز به همکاری هست که در این زمینه مهارت داشته باشه.

برنامه‌های ایرانی کمی تمایل دارند تا مثل ایرانسلی‌ها روی فروشگاه‌های رسمی مثل گوگل‌پلی استور یا اپ‌استور منتشر بشن. چه مانعی برای منتشر کردن برنامه در فروشگاه‌های رسمی جلوی پای کسانی هست که قصد انتشار در اون رو دارند؟

متاسفانه به دلیل تحریم، امکان انتشار برنامه با آی پی و آدرس ایران ممکن نیست. با این حال با وجود این موانع تونستم برنامه ایرانسلی‌ها رو در گوگل‌پلی و بیشتر مارکت‌های ایرانی منتشر کنم تا مشترکین از راه‌های مختلفی بتونن اون رو دریافت کنن.

به نظرتون چه موانعی برای موفقیت در حوزه‌ی کسب و کارهای اینترنتی یا نرم‌افزاری در ایران وجود داره؟

باید آموزش‌های لازم در این رابطه داده بشه. برای مثال در رابطه با برنامه ایرانسلی‌ها، یک کاربر به راحتی می‌تونه برای تلفن همراه خودش با چند بار تاچ کردن صفحه، شارژ خریداری کنه و نیاز به مراجعه حضوری نداره. باید امکانی فراهم بشه که کاربران بتونن اعتماد کنن و با آسودگی خرید انجام بدن.

فضا و کیفیت اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های تولید داخل رو در حال حاضر چطور می‌بینید؟ چگونه می‌شه باعث رشد و تقویت این حوزه شد؟

متاسفانه برنامه‌های بی‌کیفیت بسیاری تولید شده اما اعتقاد دارم کیفیت برنامه‌ها رو به رشده. یکی از دلایل کیفیت پایین شاید این باشه که دوستان انتظار دارن به تنهایی همه موارد رو انجام بدن. شاید لازم باشه در مواردی مثل طراحی رابط کاربری، آیکن و لوگو با افراد متخصص همکاری کنن.

خیلی‌ها ممکنه ایده‌های جدیدی به ذهنشون برسه یا علاقه به این کار داشته باشند، اما به دلایل گوناگون مثل نبود آموزش‌های مناسب برای وارد شدن به مرحله‌ی اجرا، اون‌ ایده‌ها فراموش بشن. برای تبدیل این ایده‌ها و موفقیت یک کسب و کار نرم‌افزاری از نقطه‌ی صفر فرآیند تا قله‌ی موفقیت چه پله‌هایی وجود داره و چه نکاتی به نظرتون باید رعایت بشه؟

اگر ایده مناسب همراه با علاقه تولید وجود داشته باشه، می‌تونن آموزش لازم رو ببینن و برای رسیدن به هدف تلاش کنن. مطمئنا با علاقه، پشتکار و با همکاری متخصصین این حوزه می‌تونن به نتیجه لازم برسن.

با آرزوی موفقیت روز افزون برای شما، در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید.

از شما بابت فراهم کردن این موقعیت تشکر می‌کنم.

مطلب پیشنهادی

وب 191

مجله ۱۹۱ منتشر شد

شماره شهریور ۹۶ مجله وب در ۶۴ صفحه منتشر شد. در این شماره می‌خوانیم: ۴ سخن مد‌یر مسئول …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *