Home / اخبار مجله / گفتگو با فردین رجبی – توسعه‌دهنده اپلیکیشن خودرویار

گفتگو با فردین رجبی – توسعه‌دهنده اپلیکیشن خودرویار

خودرویار

در شماره بهمن ۹۵ (۱۸۵) در ادامه‌ی سلسله مقالات اپلیکیشن‌هایی با طعم ایرانی، رضا اسکندری، نویسنده این مقالات، به سراغ اپلیکیشن اندرویدی خودرویار رفت.

هدف اپلیکیشن خودرویار که توسط تیم سرندیپ تهیه و منتشر شده، ارائه خدمات نرم‌افزاری با موضوع نگهداری، مراقبت و تعمیر خودروها است. این برنامه سعی می‌کند اطلاعات کاملی از اتومبیل شما ثبت کند، به شما درباره مراقبت و تعمیر آن آموزش بدهد و در زمان مناسب برای انجام سرویس و خدمات به شما یادآوری کند.

در پایان این مقاله که در آن تلاش شده اپلیکیشن خودرویار با نگاه یک کاربر غیر متخصص مورد بررسی قرار بگیرد، با آقای فردین رجبی، توسعه‌دهنده‌ی این اپلیکیشن مصاحبه‌ کردیم و ضمن صحبت در مورد مراحل شکل‌گیری ایده و اجرای خودرویار، در مورد فضای اپلیکیشن فارسی از ایشان پرسیدیم. برای مطالعه بخش اول مقاله که به بررسی خودرویار اختصاص دارد روی اینجا کلیک کنید. همچنین برای دریافت نسخه کامل این مقاله به صورت PDF روی اینجا کلیک کنید.

گفتگو با فردین رجبی – توسعه‌دهنده خودرویار

خودرویار

آقای فردین رجبی توسعه‌دهنده برنامه خودرویار هستند که در تیم سرندیپ روی این برنامه کار می‌کنند. بعد از بررسی برنامه‌ی خودرویار ۴ با ایشان به گفتگو نشستیم تا درباره‌ی محصول پرطرفدارشان، تفکرات پشت آن و آینده‌ای که در انتظار دارد صحبت کنیم.

  • چه زمانی پروژه خودرویار رو شروع کردید و چه فکری پشتش بود؟

سلام خدمت شما و خوانندگان محترم ماهنامه، پروژه خودرویار رو ما سه سال پیش شروع کردیم، زمانی که رشد فروش تعداد دستگاه‌های هوشمند به وضوح مشخص بود و با انتشار اندروید نسخه ۴، ثبات خوبی رو می‌شد روی سیستم عامل اندروید حس کرد. هدفمون این بود که دارندگان خودرو بتونن روی گوشی‌های هوشمندشون تمام خدمات مرتبط با ماشین رو انجام بدن. امکانات اولیه‌ای که در اون زمان در نظر گرفتیم یادآوری سرویس‌های دوره‌ای، ثبت و گزارش از هزینه‌ها، فعال‌سازی طرح ترافیک، گرفتن خلافی خودرو، جدول نرخ جرایم و امکان دریافت دفترچه راهنمای فارسی خودرو بود که تا امروز دستخوش تغییرات زیادی شده.

  • از زمان شکل‌گیری ایده اولیه تا زمانی که رسما پروژه خودرویار رو شروع کردید چه اطلاعات، امکانات و مواردی رو بررسی کردید تا بتونید یک شروع مناسب داشته باشید؟

در ابتدا امکان‌سنجی عملی کردن ایده‌ها روی موبایل مطرح بود. همچنین بررسی کردیم برنامه مشابهی در مارکت‌های ایرانی وجود دارد یا خیر.

در مورد مارکت‌های خارجی هم بررسی انجام شد اما قطعا انتظار وجود برنامه‌ای در خصوص نحوه استعلام خلافی و فعال‌سازی طرح ترافیک روزانه ایران نبود.

خوشبختانه اون زمان در مارکت‌های ایرانی هم برنامه جامعی در این خصوص وجود نداشت، یک برنامه بود که خدمات اداری رو دارا بود و تنها اشتراکش با خودرویار امکان گرفتن خلافی بود، یک برنامه هم با ظاهر جذاب صرفا به سرویس‌ها و هزینه‌های ماشین می‌پرداخت. البته هر دو برنامه پولی بودن و برای ما که می‌خواستیم نیمی از امکانات برنامه رو رایگان و نیم دیگر رو به صورت درون خرید عرضه کنیم نکته مثبتی بود. همچنین وجود دو مشاور فعال در مارکت‌ها که مطالعات فراوانی در زمینه روش‌های کسب و کار IT در موبایل و کمبودهای بازار ایران داشتند کمک بسیاری در شروع پروژه و هدف‌گذاری‌ها داشت. یکی از روش‌هایی که اون زمان به کار بردیم و خوشبختانه در اوایل کار خوب جواب داد گذاشتن نوتیفیکیشن بود، به صورتی که تخفیف‌های درون خرید رو هر دو سه ماه یک بار به این روش به اطلاع کاربرا می‌رسوندیم.

  • ما اطلاعات عمومی‌ای درباره سازندگان خودرویار پیدا نکردیم، چند نفر از ابتدا تا به الان در توسعه خودرویار سهیم بودند؟

در حال حاضر، نیروهای فنی پروژه خودرویار شامل ۳ نفر هست که امور طراحی، توسعه کلاینت، سرور، وب‌سایت، محتوا، پشتیبانی و امور مربوط به بخش مکانیک رو انجام می‌دن. ۲ نفر دیگه هم مشاور ما هستند که همواره ایده‌ها و نظراتشون رو در جلسات جداگانه مطرح می‌کنن و در دو شرکت دیگر سِمت مدیریتی دارند.

H

  • تیم خودرویار برای محتوای تولیدی‌شون با مختصصان مرتبط هماهنگ میشه؟ اطلاعات درباره خودرو‌های جدید، قطعات، خرابی‌ها و شیوه نگهداری رو چطور به‌روز نگه‌ می‌دارید؟ 

بله، یکی از افراد تیم ما مکانیک مجربی هست که در امور مربوطه مثل سوال و جواب‌های عیب‌یابی و روش‌های رفع ایراد با ما همکاری داره. در حال حاضر هم خودرویار در بخش مکانیک یکی از کامل‌ترین‌ها در نوع خودش هست که در نسخه آینده بهبودهایی هم خواهد داشت، دسته‌بندی به این بخش اضافه می‌شه و همچنین چند مورد از عیب‌هایی که کاربران مطرح کرده بودن با راه حل در نسخه بعد اضافه خواهد شد.

در مورد ماشین‌های جدیدی که به بازار عرضه می‌شه و چند مورد کاربردی دیگه، نرم‌افزار جداگانه‌ای مختص خودمون نوشتیم که خیلی از کارها رو اتوماتیک برامون انجام می‌ده و برای به‌روزرسانی خودرویار از اون کمک می‌گیریم.

در حال حاضر حدود ۳۷۰ خودرو در خودرویار موجوده که معمولا با انتشار نسخه جدید به تعداد این خودروها افزوده می‌شه، البته امکان به‌روز کردن خودروها بدون دادن نسخه جدید هم وجود داره ولی به خاطر عدم درخواست کاربرها در چند ماه اخیر این نوع به‌روزرسانی رو فعلا غیرفعال کردیم.

در مورد سایر به‌روزرسانی‌ها هم به نیاز کاربرها بیشتر توجه می‌کنیم، برای مثال جعبه فیوز خودرو که در نسخه گذشته برای حدود ۱۵ خودروی پرطرفدار موجود بود در نسخه آینده به حدود ۵۰ خودروی پرطرفدار افزایش پیدا می‌کنه.

  • لحظاتی توی ساخت این پروژه داشتید که مشکلات شما رو متوقف کنه؟ این مشکلات چه تاثیری توی کار داشتن و چطور ازشون عبور کردید؟

مشکلات همیشه بودن و هستن ولی ما متوقف نشدیم. مشکلات درآمدی سال اخیر و برخی از نظرات کاربران در سال‌های گذشته ما رو کمی ناامید کرده ولی همیشه با ایده‌های جدید، گرفتن بازخوردها و کمک گرفتن از ابزارهای آنالیز رفتار کاربران در برنامه تغییراتی داشتیم و به مسیرمون ادامه دادیم. بعضی از کاربرهای فعلی عاشق برنامه شدن و برنامه رو به چند ده نفر دیگه پیشنهاد می‌کنن و این اتفاقی است که به ما انگیزه می‌ده. چیزی که توی این مدت بهتر درک کردیم این بود که باید از دید محصول محور بیش از پیش به سمت کابر محوری حرکت کنیم.

  • اهدافی که برای خودرویار در روزهای اول تعیین کرده بودید شامل چه مواردی می‌شد؟ فکر می‌کنید تا حالا به چند درصد از اهدافتون رسیدید؟

تعداد نصب، رضایت کاربران و درآمد، اهداف اصلی ما در ابتدای کار بود که می‌شه گفت در حال حاضر فقط به رضایت کاربران به طور کامل دست پیدا کردیم. نسخه اولیه خودرویار در ماه اول امتیاز ۳٫۹ از ۵ داشت و امتیاز بالای ۴ برای ما یکی از اهداف مرتبط با رضایتمندی کاربران محسوب می‌شد، در حال حاضر میانگین کل امتیاز خودرویار ۴٫۶ از ۵ است که البته اگر فقط سه ماه اخیر رو در نظر بگیرید از این حد هم بهتر خواهد شد.

  • الان خودرویار فقط بیش از ۵۰  هزار نصب فعال در مارکت کافه بازار داره و شما حق اشتراک پولی رو هم در آخرین نسخه خودرویار حذف کردید تا کاربرها به رایگان از برنامه استفاده کنند. هزینه‌های نگهداری و توسعه خودرویار از کجا تامین می‌شه؟

قبول دارم در حال حاضر هزینه‌های ما از درآمد فعلی خودرویار بیشتره ولی ایده‌های جدید کسب و کار و هدف‌گذاری‌های جدید باعث می‌شه که ما پرقدرت به کارمون ادامه بدیم، بخشی از تامین درآمد آینده رو روی تبلیغات هدفمند مراکز تخصصی تعمیرات و فروشگاه‌های قطعات خودرو و لوازم جانبی حساب باز کردیم. در نسخه آینده امکان تبلیغ متنی (انتهای متن) و بنری با فیلتر شهر، نوع محتوا و خودرو وجود خواهد داشت. برای مثال یک مرکز تخصصی تعمیرات گیربکس رنو در تهران، می‌تواند برای کاربران دارای رنو در تهران، در بخش عیب‌یابی گیربکس معرفی شود. همچنین درسته که بخش‌های اشتراکی برنامه که شامل اکثر بخش‌هاست رایگان است ولی فعلا برای بعضی خدمات مثل دریافت دفترچه راهنما باید سکه (۲۵۰ تومانی) پرداخت شود.

F

  • یکی از ابزارهای مناسب بازاریابی در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی هستند. با اینکه خودرویار از لحاظ موضوعی پتانسیل بالایی برای این کار داره اما ما این برنامه رو در شبکه‌های اجتماعی چندان فعال ندیدیم. نظر و راهکارتون درباره جدی گرفتن شبکه‌های اجتماعی چیست؟

البته فعالیت‌هایی در اینستاگرام و تلگرام داریم ولی درسته خیلی جدی نیست، در حال حاضر ما به دنبال کارشناس بازاریابی و کارشناس شبکه‌های اجتماعی هستیم و فعالیت‌های بیشتر هم در فضای مجازی و هم حضوری به صورت مذاکره با مراکز خدمات خودرویی جزء برنامه‌های آینده نزدیک ماست.

  • خودرویار از لحاظ امکانات و ویژگی‌ها به نقطه تکامل خوبی رسیده، اما کاربران خودرویار منتظر چه ویژگی‌های جذاب دیگه‌ای در آینده و به روزرسانی‌های بعدی باشند؟

امکان قیمت‌گذاری خودروی کارکرده در نسخه آینده برای «همه کاربران» به صورت پیش‌فرض فعال خواهد شد. همچنین مطالب عیب‌یابی، دسته‌بندی خواهند شد. علاوه بر جعبه فیوز ۱۵ خودروی پرطرفدار فعلی، جعبه فیوز ۳۵ خودروی پرطرفدار دیگر هم قابل مشاهده خواهد بود. مطالب بخش عیب‌یابی و تعداد خودروها افزوده میشه و در حال حاضر هم بخشی تحت عنوان بیمه اضافه شده که فعلا شامل یادآوری زمان پرداخت بیمه است. شاید امکان استعلام نرخ بیمه و امکان پرداخت و خرید بیمه شخص ثالث هم در این نسخه اضافه بشه.

همچنین طبق پیشنهاد چند نفر از کاربران عزیز تغییراتی در بخش ثبت فاکتور سرویس‌ها دادیم از جمله امکان وارد کردن هزینه کلی به جای وارد کردن تک تک هزینه آیتم‌ها و امکان حذف، ویرایش و افزودن عنوان آیتم داخل همون صفحه که به راحتی و سادگی هر چه بیشتر کمک می‌کنه.

  • آینده خودرویار رو چطور تصور می‌کنید و این اپلیکیشن قرار است چه نقشی در سبک زندگی کاربران داشته باشه؟

ما می‌خواهیم با آسان کردن خدمات، پیشگیری از هزینه‌ها و حفظ سلامت خودرو، برای موبایل، ارزش افزوده خلق کنیم به طوری که اکثر نیازهای کاربران رو پیرامون خدمات حضوری و غیرحضوری در آینده نزدیک پاسخ بدیم.

  • کاربران غیر اندرویدی، مخصوصا کاربران iOS تا کی باید انتظار یک نسخه از اپلیکیشن خودرویار رو بکشند؟

در ایران تعداد دستگاه های اندرویدی به نسبت سایرین بسیار بالاست و ابتدا هم باید نسخه اندروید آن نوشته می‌شد. ما وقتی به هدف درآمد ماهانه تعیین شده در دستگاه‌های اندرویدی برسیم یا با یک سرمایه‌گذار قوی به توافق برسیم قطعا نسخه iOS خودرویار رو هم در دستور کار قرار خواهیم داد.

  • چرا تنها خودرویار رو درون فروشگاه‌های نرم‌افزاری ایرانی می‌بینیم؟ چه مانعی برای منتشر کردن برنامه در فروشگاه رسمی گوگل جلوی شما هست؟

اخیرا چند کاربر هم چنین درخواستی داده‌اند و ماه‌های آتی قصد انتشار برنامه در گوگل پلی رو داریم. مشکل اصلیمون تحریم و نداشتن حساب بین‌المللی بود که به امید خدا به زودی حل خواهد شد.

  • بسیاری از شرکت‌های بزرگ فناوری به مرور به سمت ساخت خودروهای هوشمند حرکت می‌کنند. خودروهایی که نه تنها شرایط نگهداری و سرویس دوره‌ای به شکل اتوماتیک و کامپیوتری ثبت می‌شه، بلکه در رانندگی، نقشه‌خوانی و دیگر مسائل مرتبط هم کمک حال راننده هستند یا حتی به شکل خودران حرکت می‌کنند. نظرتون درباره آینده این تکنولوژی‌ها و بازار عمومی چیه؟

وقت آدم بسیار با ارزش‌تر از اون هست که با رانندگی و موندن در ترافیک تلف بشه مگر این که از رانندگی لذت بالایی ببره. بنابراین دیر یا زود خودروهای خودران بازارهای جهانی رو پر می‌کنن. سایر تکنولوژوی‌ها هم به کمک خودرو خواهند آمد و کسب و کار ما هم در ۱۰ تا ۲۰ سال آینده دستخوش تغییراتی خواهد شد. تجربه ثابت کرده که برای رشد سریع‌تر یک محصول پرظرفیت باید فضایی باز فراهم کرد تا سایرین با توسعه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آن کسب درآمد کنند. فضایی مثل Google Auto یا Apple CarPlay که البته در مورد بخش نرم‌افزاری ماجراست، نمی‌دونم شاید ما تولیدکننده برخی از راهکارها و تکنولوژی های خودرو در آینده دور باشیم.

  • به نظرتون چه موانعی برای موفقیت در حوزه‌ی کسب و کارهای اینترنتی یا نرم‌افزاری در ایران وجود داره؟

مهم‌ترین دغدغه که باعث می‌شه توی برخی از حوزه‌ها پیشرفت کمتری داشته باشیم مشکل کپی رایت است. بهتره کم‌کم این قانون در ایران چه برای محصول ایرانی، چه برای محصول خارجی جدی گرفته بشه.

یه مشکل فرهنگی هم که ما داریم اینه که بعضی از ما ایرانیا کار تیمی رو شاید به زبون قبول داشته باشیم ولی در عمل کسب و کارهای یک نفره رو انتخاب می‌کنیم و این ربطی هم به کسب و کار IT نداره، همه جا هست، وقتی می‌خوایم یه مغازه راه بندازیم و توش چیزی بفروشیم به این که برند بزرگ جهانی بشیم فکر نمی‌کنیم. فکرمون رو کوچیک می‌کنیم چون کار تیمی رو در عمل قبول نداریم. شرکت هم که بزنیم هیچ وقت تسلاموتورز نمی‌شیم، ولی ممکنه صد تا شرکت کوچیک بزنیم، به خاطر مالیات و قوانینش دوست داریم چراغ خاموش حرکت کنیم و این باعث می‌شه که جهانی شناخته نشیم و ارزش سهام و ارزش برندمون پایین بمونه.

اما به هر حال مانع جدی وجود نداره و ما باید اون قدر قوی فکر کنیم و قدرتمند عمل کنیم که کمتر تحت تاثیر اتفاقات خارجی باشیم و بهونه‌ای برای عدم موفقیت نداشته باشیم.

  • فضا و کیفیت اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های تولید داخل رو چطور می‌بینید؟ چگونه می‌شه باعث رشد و تقویت این حوزه شد؟

قطعا نمی‌شه گفت همه برنامه‌ها و بازی‌ها توان رقابت با محصولات معروف خارجی رو دارند اما با فرض این که هر ماه پنج هزار برنامه و بازی ایرانی در حوزه موبایل منتشر می‌شه، به راحتی می‌شه ماهی چند برنامه و بازی باکیفیت پیدا کرد که بعضاً با بی‌تجربگی و برنامه‌های انتشار نه چندان مناسب از چشم میلیون‌ها ایرانی دور می‌مونن. البته برای برنامه‌های تولیدشده در خارج هم وضع کیفیتی تقریبا به همین منوال است، شاید از بین صد هزار برنامه و بازی منتشر شده در هر ماه، چند ده برنامه و بازی از کیفیت خیلی خوبی برخوردار باشند.

به نظرم علاوه بر لزوم وجود شتاب‌دهنده‌هایی همچون آواتک، وجود سرمایه‌گذارهای جدی‌تر ایرانی و خارجی به رشد این حوزه کمک به‌سزایی می‌کنه.

A

  • خیلی‌ها ممکنه ایده‌های جدیدی به ذهنشون برسه یا علاقه به این کار داشته باشند، اما به دلایل گوناگون مثل نبود آموزش‌های مناسب برای اجرای اون‌ها این ایده‌ها فراموش بشن، برای تبدیل این ایده‌ها و موفقیت یک کسب و کار نرم‌افزاری از نقطه‌ی صفر فرآیند تا قله‌ی موفقیت چه پله‌هایی وجود داره و چه نکاتی به نظرتون باید رعایت بشه؟

خب بهتره ایده‌شون رو خاک نکنن، سعی کنن در همایش‌هایی شرکت کنن که نیروهایی که لازم دارن رو پیدا کنن، ایده‌شون رو با اونا در میون بذارن، شبکه‌سازی کنن و در نهایت تیمشون رو تشکیل بدن و شروع به کار کنن. حتما لازم نیست یک نفر، صفر تا صد یک کار رو خودش انجام بده، کارای فنی، مسأله‌های فروش و بازاریابی اونقدر وسیع هستن که از عهده یک نفر خارج است. باید زمان رو خرید و یک تیم استارتاپ تشکیل داد و به سرعت پیش رفت.

اگر استارتاپی در حال شکل‌گیری است پیشنهاد می‌کنم حتما هفت سوال زیر رو که آقای پیتر تیل (از بنیانگذاران PayPal) مطرح کردن رو از خودشون بپرسن و به دنبال راه‌حل برای دادن پاسخ مناسب به همه این سوال‌ها باشن، اگر به ۳ سوال یا بیشتر نمی‌تونن پاسخ مناسب بدن شاید بهتر باشه اون استارتاپ رو شروع نکنن یا تغییرات اساسی روی کسب و کارشون بدن. اگر برای همه هفت سوال پاسخ مناسبی داشته باشن موفقیت در انتظار استارتاپ اون‌هاست:

۱- فناوری جهشی می‌تونیم خلق کنیم؟ یعنی محصول نوآورانه‌ای داریم که قبلا نبوده یا اگر بوده محصول ما حداقل ده برابر از آن بهتر است؟

۲- مناسب‌ترین زمان برای شروع است؟

۳- می‌تونیم کارمون رو با داشتن سهم کوچکی از یک بازار بزرگ آغاز کنیم؟ یعنی توی بخش کوچکی از یک بازار بزرگ انحصار در دست ماست؟

d1۴- تیممون از عهده کار برمیاد؟

۵- تدبیری برای توزیع و فروش کارآمد داریم؟

۶- وضعیت ۱۰ تا ۲۰ سال آینده پایدار و قابل دفاع هست؟

۷- ما راز منحصر به فردی رو کشف کردیم که بقیه اون رو ندیدن؟

همچنین پیشنهاد می‌کنم هر استارتاپی قبل از شروع به کار یا در ماه‌های قبل از انتشار محصول، کتاب «صفر به یک» نوشته پیتر تیل رو بخونن.

 

  • با آرزوی موفقیت روز افزون برای شما و تیم خودرویار، اگر صحبت پایانی‌ای دارید بفرمایید.

ممنون از شما، امیدوارم توضیحاتم برای خوانندگان محترم ماهنامه وب مفید بوده باشه.

مطلب پیشنهادی

DVD-187

شماره فروردین با بررسی برترین‌های سال ۹۵، روز ۲۵ اسفند منتشر خواهد شد

برای شماره فروردین ۹۶ وب، برترین محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری سال را بررسی کرده‌ و …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *