Home / اخبار مجله / گفتگو با محمد مهدی ایزدی – کارشناس ارشد توسعه‌ی سرویس پیام‌رسان گپ

گفتگو با محمد مهدی ایزدی – کارشناس ارشد توسعه‌ی سرویس پیام‌رسان گپ

01در شماره ۱۹۰ آقای رضا اسکندری، نویسنده مقاله‌ی اپلیکیشن‌های ایرانی به سراغ پیام‌رسان گپ رفتند و در یک مطلب مفصل، این اپلیکیشن ایرانی را بررسی کردند. در پایان هم مصاحبه‌ای را با آقای محمد مهدی ایزدی، کارشناس ارشد توسعه‌ی سرویس پیام‌رسان گپ انجام دادند.

نسخه PDF این مطلب را می‌توانید از اینجا دانلود کنید و متن مصاحبه با آقای ایزدی هم در ادامه تقدیم حضور شما خواهد شد.

گفتگو با محمد مهدی ایزدی– کارشناس ارشد توسعه‌ی سرویس پیام‌رسان گپ

02بعد از بررسی برنامه‌ی پیام‌رسان گپ با آقای محمد مهدی ایزدی توسعه‌دهنده‌ی ارشد تیم این برنامه به گفتگو نشستیم تا درباره‌ی محصولشان، تفکرات پشت آن و آینده‌ای که در انتظار دارد صحبت کنیم.

با رواج گوشی‌های هوشمند امروزی و فراگیری اینترنت، خیلی زود پیام‌رسان‌های اینترنتی جا پای خود را در میان مردم ثابت کردند. شما کی به این نتیجه رسیدید که نیاز به ساخت پیام‌رسانی مثل گپ وجود دارد؟

توسعه سامان بیش از ۱۵ ساله که در حوزه تولید زیرساخت‌های IT و ICT فعالیت داره. در این مسیر با تکیه بر تجربیات موفق خود در خصوص راه‌اندازی پروژه‌هایی با تعداد کاربر بالا، از جمله زیرساخت ارائه خدمات پیام کوتاه داخلی و بین‌المللی، سرویس‌هایی مثل MihanNIC و MihanPayment و تولید و انتشار بازی آنلاین عصر پادشاهان (با بیش از یک میلیون و ششصد هزار کاربر) و همچنین ارائه خدمات اینترنتی به طیف وسیعی از کاربران در قالب درگاه‌های متنوع، از سال ۱۳۹۲ موضوع راه‌اندازی یک زیرساخت پیام‌رسانی و در ادامه‌ی اون پیاده‌سازی پیام‌رسان گپ رو در دستور کار خودمون قرار دادیم.

از زمانی که ایده اولیه ساخت گپ به فکرتون برسه تا زمان انتشار نهایی چه اطلاعات، امکانات و مواردی رو بررسی کردید تا بتونید یک شروع مناسب داشته باشید؟

هدف‌گذاری ما برای این پیام‌رسان، ایجاد یک بستر امن، سریع و رایگان بود تا در کنار ارائه‌ی خدمات مرسوم پیام‌رسانی، بتونه به عنوان یک زیرساخت و رسانه‌ی مدرن و نوین، راه‌کارهای جدید رو برای تسهیل و گسترش کسب و کارها و مخصوصا نشر دیجیتال محتوا ارائه کنه.

از این جهت با مطالعه و بررسی اکثر پیام‌رسان‌های موفق بین‌المللی به بررسی کامل پروژه‌هایی مثل آمازون، پی‌پال، یاهو و … هم پرداختیم چون هر کدوم از این پروژه‌ها در بخشی از کسب و کار، موفقیت‌های خوبی داشتند.

ما اطلاعات مشخصی درباره‌ی تیم پشت نرم‌افزار گپ پیدا نکردیم. چند نفر مشغول توسعه این برنامه هستند؟

پیام‌رسان گپ در شرکت توسعه سامان تولید شده و حاصل تلاش یک تیم ۵۰ نفره است.

بیشترین مشکلاتی که هنگام توسعه این برنامه با اون مواجه بودید شامل چه مواردی می‌شد؟ برخورد شما با مشکلات چی بود؟

مهم‌ترین مشکلات در زمینه تولید یک پیام‌رسان مدرن به دو بخش دانش و سرمایه تقسیم می‌شه. عدم وجود دانش و تجربه در زمینه تولید پروژه‌های سازمانی دارای ابعاد مختلف شبکه، داده‌هایی حجیم و تعداد بالای کاربران همزمان برخط در بین توسعه‌دهندگان، باعث شد تا مجبور بشیم هر بخش از کار رو با تحقیقات گسترده و متنوعی پیش ببریم. حوزه Core Messaging مخصوصا در ابعاد پیام‌رسان‌ها جزء حوزه‌های بالارده تکنولوژی به حساب میاد.

بخش دوم مشکلات، تامین نقدینگی در فرآیند نسبتا طولانی تولید پیام‌رسان گپ بود که شرکت باید به صورت مستقل (و بدون کمک و حمایت خاصی از سمت بخش دولتی) برای تامین این هزینه برنامه‌ریزی می‌کرد.

اهدافی که از روز اول برای گپ تعیین کرده بودید شامل چه مواردی می‌شد؟ حالا بیش از ۶ ماه از عرضه و فراگیری اون می‌گذره به چند درصد از اهدافتون رسیدید؟

برای گپ دو دسته اهداف تعیین شده. هدف کوتاه‌مدت ما، جذب حداکثری مخاطب و ارائه خدمات پایه پیام‌رسانی به این کاربران بر اساس یک نرم‌افزار بومی و نزدیک به ذائقه مشتریانه. در این راه در دو ماهی که از انتشار عمومی گپ می‌گذره، تونستیم طبق برنامه‌ی از پیش تعیین شده پیش بریم و در دو ماه گذشته حدود ۴۰۰ هزار نفر جذب گپ شده‌اند. هدف بلندمدت گپ هم ارائه‌ی زیرساخت گپ به کسب و کارهای مختلف مخصوصا موضوع نشر دیجیتال محتوا است. در واقع با گسترش فرهنگ استفاده از گپ به عنوان یک رسانه‌ی مدرن باعث ایجاد عناوین شغلی جدیدی خواهیم شد.

در حالی که اکثر توسعه‌دهندگان مشغول شخصی‌سازی پیام‌رسان محبوب تلگرام و عرضه با نام‌های متفاوت هستند، برنامه گپ یکی از محبوب‌ترین پیام‌رسان‌های ساخت ایران محسوب می‌شه. دلیل این اتفاق رو چی می‌دونید؟

تلگرام یک محصول خارجیه و حتی نمونه‌های فارسی‌سازی شده اون هم تا حد کمی می‌تونن خودشون رو به ذائقه و نیاز کاربر ایرانی نزدیک کنن. گپ تلاش کرده با بررسی و شناخت کامل نیازها و سلیقه کاربران ایرانی، روی این موارد تمرکز کنه و از این جهت تونسته در کمتر از دو ماه نظر حدود ۴۰۰ هزار نفر رو به خودش جلب کنه.

البته این ابتدای کاره و با فعال شدن خدمات متنوعی که ما برای گپ در نظر گرفتیم، مطمئنا گپ برای کاربران بسیار مفید و کاربردی‌تر میشه و مطمئنا در اون زمان حضور گپ در بین کاربران بسیار جدی‌تر خواهد شد.

شما نه تنها از کاربران هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌کنید، بلکه هیچ تبلیغاتی هم نمایش نمی‌دهید. با توجه به هزینه‌های بسیار بالای برنامه‌های پیام‌رسان، هزینه‌های نگهداری و توسعه برنامه چطور تامین میشه؟

گپ در طرح تجاری خودش برای درآمدزایی روی خدماتی که به زودی ارائه اون‌ها شروع میشه، برنامه‌‌ریزی کرده. در واقع ما مثل تلگرام تمامی خدمات پایه پیام‌رسانی رو به صورت رایگان ارائه می‌کنیم و تمرکز کسب درآمد خودمون رو از طریق خدمات ارزش افزوده قرار دادیم.

نهاد یا سازمان دولتی‌ای هست که از شما و کارتون حمایت یا در راستای فراگیری اون کمکی به شما ارائه کنه؟

خیر.

کاربران منتظر چه ویژگی‌های جدیدی برای به‌روزرسانی‌های برنامه گپ در آینده باشند؟

بخش‌های متنوعی از جمله دنیای بازی و سرگرمی، پیشخوان خدمات بانکی و بسیاری خدمات دیگر در آینده نزدیک به گپ اضافه خواهند شد.

همیشه پیام‌رسان‌ها یک ویژگی خاص رو در خودشون پررنگ می‌کنند، مثل سرعت واتس‌اپ، امکانات تلگرام یا امنیت سیگنال، گپ رو باید با چه چیزی بشناسیم؟

گپ روی دو نقطه قوت تمرکز داره، سادگی برای عموم مردم و یکپارچه‌سازی خدمات. در واقع گپ می‌خواد به جای اینکه یک پیان‌رسان باشه، یک پیام‌رسان کاربردی یا خدمت‌محور باشه.

گپ رو شاید بشه از معدود برنامه‌های ایرانی دونست که روی هر دو پلتفرم محبوب موبایل و نسخه وب ارائه میشه. دلیل این کار چی بود؟ در آینده نسخه ویندوز، مک یا لینوکس گپ رو هم خواهیم دید؟

گپ به صورت همزمان برای موبایل و وب تولید شده و به زودی نسخه دسکتاپ برای سیستم عامل‌های ویندوز و لینوکس و مک هم ارائه میشه. برای پوشش نیازهای کاربران، لازمه که گپ همیشه و در همه جا در کنار مشترک باشه و مشترک بتونه در هر شرایطی به اکانت و اطلاعاتش دسترسی داشته باشه.

برنامه‌های ایرانی کمی تمایل دارن مثل گپ روی فروشگاه‌های رسمی گوگل‌پلی استور یا اپ‌استور منتشر بشن. چه مانعی برای منتشر کردن برنامه در فروشگاه‌های رسمی جلوی پای کسانی هست که قصد انتشار در اون رو دارند؟

اگر برنامه‌ی تولید شده از استانداردهای لازم برخوردار باشه مانع خاصی برای انتشار اون‌ها روی استورهای رسمی وجود نداره.

استقبال از برنامه‌های ایرانی در مقایسه با برنامه‌های خارجی رو بین کاربران چطور می‌بینید؟ به نظر شما زدن برچسب «تولید ایران» صرفا دلیل موجهی برای استفاده از یک کالا یا خدمات حساب میشه؟

مهم‌ترین عامل برای محبوب شدن یک اپلیکیشن، قبل از هر چیز کارایی و کیفیت بالای اونه. اگر کالای ایرانی دارای قابلیت‌هایی باشد که نیاز کاربر رو برآورده کنه قطعا با استقبال خوبی هم روبرو میشه. برچسب «تولید ایران» اگر با کیفیت همراه باشه، قطعا برای کاربران جذابه.

یکی از مهم‌ترین مسائلی که مردم در زمان مواجهه با پیام‌رسان‌ها به اون اهمیت میدن بحث امنیت این برنامه‌هاست. در گپ چه تضمینی برای این مورد وجود داره؟

موضوع امنیت قاعدتا یکی از اصول مهم در پروژه‌های مخاطب‌محور است و امکان نداره که یک شرکت چند سال سرمایه و وقتش رو روی تولید یک پروژه بزرگ بگذاره، اما به امنیت توجه نکرده باشه. گپ هم مثل سایر پیام‌رسان‌های شناخته شده، در چند سطح (سمت سرور – رسانه انتقال – پیشخوان‌های موبایلی و وب) مسائل امنیتی رو طبق آخرین استانداردهای موجود رعایت کرده و در کنار این موضوع با عقد قرارداد با چند تیم امنیتی و هکرهای کلاه سفید، از این دوستان خواسته با انجام انواع تست‌های نفوذ، به صورت مستمر وضعیت امنیت گپ رو پایش کنن.

به نظرتون چه موانعی برای موفقیت در حوزه‌ی کسب و کارهای اینترنتی یا نرم‌افزاری در ایران وجود داره؟

به صورت خلاصه میتونم به ترتیب به این موارد اشاره کنم: رقابت بخش دولتی و نیمه دولتی با بخش خصوصی، محدود کردن تیم‌های قدرتمند دانش‌بنیان و فنی با موضوع مجوزهای سخت یا پرهزینه، عدم وجود سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر در حوزه پروژه‌های بزرگ فناوری اطلاعات و ارتباطات، عدم رعایت حق مالکیت فکری و مالکیت‌های مادی و معنوی و روند پیگیری حقوقی بسیار طولانی و سخت در این زمینه، عدم شفافیت در متولیان و مراجع قانون‌گذاری و صدور مجوز برای بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی، عدم اعتماد دولت و زیرمجموعه‌هایش به محصولات دانش‌بنیان داخلی و تمایل شدید به خرید و تامین این محصولات از خارج از کشور.

فضا و کیفیت اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های تولید داخل رو در حال حاضر چطور می‌بینید؟ چگونه می‌شه باعث رشد و تقویت این حوزه شد؟

به صورت کلی در ایران با توجه به محدودیت‌هایی که در بخش تولیدات سخت‌افزاری داشته و داریم، در چند سال گذشته بیشتر تمرکز کارآفرینان حوزه کامپیوتر بر تولیدات نرم‌افزار معطوف شده. از این جهت ایران به نسبت بسیاری از کشورهای هم‌رده خودش، وضعیت خوبی در صنعت تولید نرم‌افزار داره و میشه گفت تولیدات داخلی به راحتی می‌تونن بخش زیادی از نیاز داخل رو برطرف کنن. البته باز هم به دلیل برخی مسائل از جمله عدم وجود سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر، در برخی زمینه‌ها که نیاز به صرف هزینه یا زمان زیاد بوده، خلاءهایی وجود داره.

خیلی‌ها ممکنه ایده‌های جدیدی به ذهنشون برسه یا علاقه به این کار داشته باشند، اما به دلایل گوناگون مثل نبود آموزش‌های مناسب برای اجرا، این ایده‌ها فراموش بشن، برای تبدیل این ایده‌ها و موفقیت یک کسب و کار نرم‌افزاری از نقطه‌ی صفر فرآیند تا قله‌ی موفقیت چه پله‌هایی وجود داره و چه نکاتی به نظرتون باید رعایت بشه؟

شاید یکی از مهم‌ترین نکات در موفق شدن یک ایده اینه که ابتدا فرد ظرفیت‌های خودش (‌توان، تخصص، سرمایه و فرصت زمانی) رو دقیق بشناسه و در مرحله دوم از جامعه و بازار یک شناخت مطلوب به دست بیاره. شناخت از خود و شناخت بازار مثل چراغ و راهنما هستن برای یک ایده نوپا و اگه هر کدام از این‌ها نباشن، این ایده بدون شک در یک مرحله از کار تولید یا تجاری‌سازی به مشکل برمی‌خوره.

یک نکته ظریف دیگه اینه که باید همیشه در ایده‌های نوآورانه، واقعیت‌های فردی و اجتماعی روا در نظر بگیریم و سعی کنیم مسیر رو زیاد رویایی انتخاب نکنیم. در آخر هم باید بسیار پشتکار داشته باشیم چون همیشه مسیر رسیدن به هدف بسیار سخت و دشواره.

با آرزوی موفقیت روز افزون برای شما و تیم گپ، در پایان اگه صحبتی دارید بفرمایید.

ممنون از شما و توجه‌تون به پیام‌رسان گپ. امیدوارم در آینده نزدیک بتونیم خبرها و امکانات جدید و بسیار جذاب گپ رو از طریق ماهنامه شما به اطلاع مردم برسونیم.

مطلب پیشنهادی

ایرانسلیها

بررسی اپلیکیشن ایرانسلیها

در شماره ۱۹۱ آقای رضا اسکندری، نویسنده مقاله‌ی اپلیکیشن‌های ایرانی به سراغ اپلیکیشن محبوب ایرانسلیها رفتند …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *